evahanno-west-usa.reismee.nl

Een dam in het zand.

Omdat we op vakantie zijn, en een vakantie is om uit te rusten, dachten we weet je wat we slapen eens uit.
Waarschijnlijk is er nog iets van jetlag aanwezig, uitslapen lukt gewoon niet want om 5uur vanochtend waren we al wakker.
Tegen half acht zijn we er dan maar uitgerold, en naar de ontbijtzaal gelopen.
Voor zover we weten is dit het enige hotel van de 7 die we bezoeken waar een ontbijt is inbegrepen.
In de Verenigde Staten is het heel normaal dat je buiten de deur eet, dus waarom zou je als hotel dan een ontbijt geven?

Anyway, de keuze is helemaal niet verkeerd.
Papjes, verschillende koffie's, toast, wafels en pannekoeken, ei en worst liggen voor je klaar.

Toen het ontbijt achter de kiezen was hadden we eigenlijk tijd over, we werden om 11u verwacht bij de Antelope Canyon tour, een minuutje of tien verder, en het was nog maar 9uur.

De Glen Canyon Dam, die Lake Powell vormt, en waar Page aan gelegen is, is op 3minuten afstand dus de brave Jeep aangezet en letterlijk afgezakt naar de dam.
Je kan te voet over de brug lopen waar ook Highway 89 overheen gaat, naar het Visitor Centre.
Best interessant om daar binnen te kijken en de historie van de Canyons te lezen, het bouwen van de dam te zien op foto's en natuurlijk een mooi uitzicht op de dam zelf.
Het is een kleine variant van de Hoover Dam (vlakbij Las Vegas) en beschikt over 8 turbines.
Als je buiten staat hoor je de turbines zoemen en suizen, het water van de Colorado rivier vervolgd na het passeren van de dam zijn natuurlijke weg richting Grand Canyon.
Het dorp Page, waar ons hotel gelegen is werd eind jaren 50 gebouwd om de arbeiders van de aanleg alhier te huisvesten.
Het is vast geen must om te bezoeken maar wel leuk en we hebben dit in ons platte Zeeuwsch-Vlaanderen niet dusja dan zie je in principe wel iets speciaals.

Op naar de Antelope Canyon!
Helaas stonden we bij de verkeerde plaats om aan te melden, en moest de Jeep even wat harder vooruit dan volgens de borden toegelaten was.
We waren makkelijk op tijd en samen met ons groepje van een man of 12 stapten we in een pick up truck met vette V8 motor.
Dat vlamt nogal zunne!!
De Antelope Canyon, wellicht bij velen al bekend van foto's is tot tegenstelling van veel formaties hier in de buurt, niet onstaan door tectonische werkingen maar door invloeden van regen, wind en zon.
Het bestaat uit zandsteen, en dit is te bakken in zon als je er water bij doet en uit te slijten door wind.
In het regenseizoen komen er bakken en bakken met water door deze canyon waardoor dit proces nog steeds verder gaat.
Volgens gids Malcolm heeft National Geographic hier geprobeerd de kracht en wervelingen van het water vast te leggen met cameras die aan de wand waren vastgemaakt.
Bummer, de camera's spoelden gewoon weg door de brute snelheid van het water wat zich door de canyon stort.
Aan weerskanten van de Antelope Canyon is een soort wadi, een droge rivier, van een meter of 30 breed.
In de canyon is het soms maar een halve meter breed, je kan je voorstellen dat al dat water dat er doorheen moet serieus qua kracht toeneemt.
Het is heel erg apart om er in te lopen, vanwege de werking van water en wind en het zachtere zandsteen krijg je ronde vormen, een soort golven, in de meest bijzonder combinaties.
Mooi, erg mooi, maar ook veel te druk.
Het is bekrompen binnen en iedereen loopt in de weg, dat neem je dan maar voor lief.

Na deze ervaring namen we de lunch in een Subway en kreeg de Jeep ook de dorst gelest bij de Shell naast ons hotel.

We wilden graag naar het strand en laat dat toevallig kunnen aan de oevers van Lake Powell!
Lone Rock beach it is!
Op slechts een 20minuten rijden ligt dit fantastische strand, we staken eerst de grens met Utah weer over, werd het weer een uurtje later, en je rijdt met je auto tot in het water als je dat wil.
Natuurlijk moet je betalen, maar het bleek dat dit "National" beheert wordt, en dus is onze annual pass geldig en mochten we gewoon doorrijden. Dit wisten we niet van te voren, meevallertje!
Lekker liggen op een zandstrand, met het koele water aan je voeten wat wil je nog meer.
Het hele strand is vol grote campers en caravans en pick up trucks en veel volk, maar wel gezellig veel.

Het is nu tijd geworden om te gaan douchen en eten, dan op tijd naar ons bed.
Morgen vroeg uit de veren, er staat een rit Monument Valley op de planning.

Saluutjes!

ma

jammer, dat het overal zo druk is, had misschien wel wat minder gemogen?
Gizzie vindt t maar niks, dat ik af en toe langs kom met zijn voer, vanmorgen wilde hij even gekroeld worden.

Eva

Gizmo is ook echt een kroeler. Vooral als die je net ziet. Hij zal ons stiekem dan toch wel missen.

saskia

Hij kijkt af en toe bij ons vanuit het voorraam naar binnen om te kijken of jullie bij ons op de bank zitten!!

Eva

Moet je nagaan dat die dat al weet. Zal niet de eerste keer zijn he ;p