evahanno-west-usa.reismee.nl

Als een rots in de branding

Vanochtend stonden we op in een vredig El Portal.

Tegen zeven uur was alles in de Jeep geladen en reden we richting Bay Area, San Francisco om precies te zijn.

Daar ligt het laatste National Park dat we deze vakantie gaan bezoeken, The Rock Alcatraz, voormalige gevangenis in San Francisco Bay.

Het eerste deel van de rit verliep voorspoedig, totdat we een 100 km ten oosten van Oakland waren.
Er was veel verkeer, diverse ongelukken, een hele drukke tol doorgang aan Bay Bridge en een schietpartij in zuid San Franscisco zorgden er voor dat we een uur later pas aankwamen.

Na het inchecken bij de Travelodge at the Presidio gingen we snel met bus 30 richting het havengebied voor onze veerboot naar Alcatraz.Op deze lijn rijden trolleybussen, heel apart om een elektromoter bezig te horen in plaats van een rammeldiesel.
We vonden nog net tijd om te lunchen bij het Hard Rock Cafe op pier 39 en moesten met gezwinde pas naar pier 33 benen, daar mochten we de ferry dan eindelijk op.
Het is een tien minuutjes varen en dan leg je aan bij een van de meest bekende en beruchte gevangenis die de wereld ooit gekend heeft.

In eerste instantie was het in gebruik als een militair fort voor de verdediging van de stad, op een gegeven moment stonden er meer dan 100 kanonnen klaar om de eventuele vijand te beschieten.

Van 1934 tot 1963 zat hier het grootste uitschot, mannen waar ze elders niks meer mee konden beginnen.
Ontsnappen? Succes, de 1,2 mijl zwemmen door het ijskoude water van San Francisco Bay gaat je niet lukken, samen met de moordende stromingen is er geen beginnen aan.
In het cellenverblijf hangt een zekere grimmige sfeer.
Rijen dik en 3 hoog alleen maar stalen kamertjes.
Erg luxe was je verblijf ook zeker niet, een cel meet ongeveer 1,5 bij 3 meter.
Je hebt dan een plee, wastafeltje, een bed en 2 opbergplankjes.
Onder andere Al " Scarface" Capone heeft hier tijd in een cel doorgebracht.

In 1962 is het drie mannen dan toch gelukt om weg te geraken uit de zwaar beveiligde inrichting.
Minimaal 1 jaar zijn ze bezig geweest om de ventilatieopening in hun cel uit te bikken, waarna ze door het gangenstelsel achter de cellen langs op het dak zijn gekomen.
Van de drie mannen is nooit meer iets gehoord.

Begin jaren 60 werd duidelijk dat het onderhoud en het draaiende houden van de gevangenis te duur werd en is tot sluiting overgegaan.De gebouwen staan onder continue invloed van weer en wind, het bewapingsstaal in het beton roest weg waardoor er stukken beton gewoon afspringen.

Na een uurtje of drie hadden we weer vaste grond onder de voeten aan pier 33, en zijn we nog wat de toerist gaan uithangen aan pier 39, je kan daar volop shoppen, eten, rotzooi kopen noem maar op.
De zeeleeuwen zaten er ook, een stuk minder als 4 jaar geleden maar schijnbaar gaan ze tijdens de zomermaanden op route voor voortplanting en dus niet aanwezig in San Francisco.

Bus 30 bracht ons terug naar het hotel, waar we nu de laatste nacht van de vakantie gaan doorbrengen.

We kunnen zelfs uitslapen, om 8u staat de wekker!

Morgen om 10uur rijden we richting SFO, San Francisco International Airport waar vlucht KL606 ons gaat terugbrengen naar Nederland.
Deze vertrekt nederlandse tijd om 22.55uur.
Als alles goedgaat landen we vrijdag om iets over 9u in de ochtend op Schiphol.

Uiteraard zullen we via deze weg laten weten als we weer thuis zijn.

Voor nu slapen en morgen vliegen.

Welterusten!

Bianca

Jullie zijn weer een hele ervaring rijker!, veilige vlucht terug!,

Luigi

Foto's lijken wel op Fox River uit Prison Break! Goede terugreis. Ga jullie verhalen missen!

Roos

Fantastische verhalen, en mooie foto's hebben we weer gezien. Iedere dag een momentje USA met jullie :)
Happy landings!!! Xxx